Skip to main content

School in actie

Zillig werken

Het leerplan zin in leren, zin in leven is het leerplan voor Katholiek basisonderwijs in Vlaanderen. Het beschrijft wat jou kind in de basisschool moet leren.

  • Basiskennis: denken en weten
  • Vaardigheden: doen en handelen
  • Attitudes: voelen en zijn
  • Inzichten: verbanden leggen

Door deze doelen te realiseren bereiden we onze kinderen voor op het leven in de 21st eeuw.

We willen voor elke leerling het beste. Ook voor jou kind. We omringen het met zorg zodat het ten volle kan ontwikkelen. We rekenen op een fijne samenwerking met jou. Je bent altijd welkom in onze school. Door naar elkaar te luisteren komen we tot nog beter onderwijs.

Wij hebben alvast …

Taal doorheen de hele dag

Taal is erg belangrijk. Op verschillende manieren brengen we onze kleuters in aanraking met taal.

Dit kan in de vorm van boeken en verhalen maar ook door meespelen, gesprekken poppenkast, raadsels, rijmen, taalspelletjes, luisterspelletjes, …

Taal doorheen de hele dag waarbij de kleuterleidster op elk moment van de dag een mooie interactie heeft met haar kleuters (toiletbezoek, tussendoortje eten, goede morgenonthaal, …).

De leerlingen die liever op de speelplaats blijven kunnen, als het weer het toelaat, uit onze spelwinkel speelgoed en spelletjes ontlenen.

Beweging doorheen de hele dag

In de bewegingshoek, tijdens de vele bewegingstussendoortjes, in de turnzaal en op de speelplaats proberen we onze kleuters een rijk bewegingsklimaat aan te bieden.

Gezonde voeding op school

We stimuleren kleuters om samen een gezond tussendoortje te eten. Op donderdag is er ‘Oog voor Lekkers’. De kleuters eten dan samen een stuk fruit van de school.

We willen de kinderen op school regelmatig water laten drinken. Een flesje met sportdop is voor kleuters het makkelijkst te hanteren.

Digisprong

In onze kleuterschool streven we ernaar om de kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. Daarom nemen we deel aan de Digisprong: een project waarmee we digitale hulpmiddelen in de klas willen integreren. Die we willen gebruiken om te differentiëren en waarmee we ook aan alle kinderen gelijken onderwijskansen willen bieden.

Integreren

Door vroeg in aanraking te komen met technologie leren kinderen belangrijke vaardigheden die hen helpen in een steeds digitalere wereld. Dit doen we op een speelse en educatieve manier, die past bij hun leeftijd en ontwikkelingsniveau.

De digitale wereld biedt veel kansen, maar er zijn ook aandachtspunten en mogelijke risico’s. In de kleuterklas leren we kinderen omgaan met media door hen stap voor stap te begeleiden. We leggen uit wat veilig en verantwoordelijk omgaan met media betekent en helpen hen om kritisch en bewust om te gaan met wat ze zien en doen.

Differentiëren

De digitale middelen worden gebruikt om ons onderwijs flexibel in te richten. Dankzij tablets, digitale borden, en educatieve apps kunnen we beter inspelen op de leerbehoeften van elk kind. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld op hun eigen tempo werken en activiteiten kiezen die bij hun niveau en interesses aansluiten.

Gelijke onderwijskansen

Door technologie in de klas beschikbaar te stellen, willen we ervoor zorgen dat elk kind – ongeacht zijn of haar achtergrond – de kans krijgt om met deze digitale vaardigheden te oefenen.

Ouders op school

Bij ons op school hechten we veel belang aan het opbouwen van sterke banden met onze kleuters en hun families. Hier zijn enkele manieren waarop we dit realiseren:

Ouderraad

Ouderkracht

Schil en knutselouders: op donderdag­ochtend zijn alle ouders welkom om ons te helpen in de eetzaal. We schillen samen het fruit, helpen materialen uitwerken …

Kijkdagen voor peuters en ouders

Ouders mogen mee tot in de klas bij instap

Kindcontacten vanaf de 1ste kleuterklas

Hulp van ouders bij uitstappen