Wil je de kern van ons pedagogisch project in tekstvorm lezen? Klik hier.
Onze visie
Pedagogisch project
Kwalitatief sterk onderwijs ...
- Gedreven leraren team: jonge en ervaren leerkrachten vullen elkaar aan. Een team dat je inspireert, begeleidt, stimuleert
- Actieve werkvormen en werkelijkheidsnabij leren. Zin in leren, zin in leven! (ZILL)
- Gestructureerd aanbod: duidelijke afspraken, snelle en effectieve opvolging van de kleuters
- Focus op taalbeleid
... met begeleiding op maat ...
- Elke klas heeft zijn eigen klasjuf, zorgjuf en bewegingsjuf
- Aandacht voor gelijke onderwijskansen
- We nemen onze tijd om kinderen ECHT te leren kennen zodat we ze op maat kunnen begeleiden
- Aandacht voor talenten van kleuters
- De ouder kan de leerkracht elke avond spreken
- Zorgcoördinatoren die steeds aanspreekbaar zijn
- CLB aanwezig op school en zorgcoördinatoren die steeds aanspreekbaar zijn
... in een warme sfeer ...
- Groot in kleinschaligheid, familiale sfeer
- Het verwelkomen van elke kind is belangrijk: via het open onthaal kunnen we elke kleuter ‘s morgens verwelkomen in de eigen klasgroep
- De fijne sfeer bevordert de goede samenwerking tussen iedereen
- Er zijn goede contacten tussen kleuters, ouders en leerkrachten. De betrokkenheid van de ouder vinden we heel belangrijk
- We vinden het belangrijk dat kinderen en ouders zich goed voelen
- Openheid en contactbereid in omgang en bij conflict
- Ouderkracht waarbij ouders mee nadenken over het onderwijs
... met cultuur "in de muur" ...
- Voorlezen in de klassen
- Poppenkast op school
- Op bezoek in het theater
- Bezoek aan de bibliotheek, de spelotheek
- Muziekinitiatie
- Kunstbeleving in de klassen
... en sport "op je bord" ...
- Een eigen bewegingsjuf voor de kleuterschool
- Biba en loeba die kleuters stimuleren om te bewegen
- Veel bewegingstussendoortjes,
- Sportdag, naar de Ster, naar de speeltuin …
… voluit voor participatie en engagement ...
- Ouderraad
- Ouderkracht
- Kindcontacten vanaf de 1ste kleuterklas
- Bij instap mogen ouders mee tot in de klas
- Kijkdagen
- Hulp van ouders bij uitstappen
- Infomomenten
- Welkomstdrink bij de start van elk schooljaar
… met een schoolinfrastructuur voor de toekomst.
- We hebben een groene omgeving door onze grote schooltuin
- In goed ingerichte en onderhouden infrastructuur!
- Goed ingerichte klassen
- Ruim, differentieert aanbod van materialen om het onderwijs te versterken: ict-materialen, zorg-o-theek, eigen bewegingsruimte voor de kleuters, een polyvalente ruimte, …
Visie op zorg
Ons schoolteam staat klaar om de kleuters sterk onderwijs te geven in een warme sfeer.
Ons zorgbeleid situeert zich binnen 4 begeleidingsdomeinen:
- Onderwijsloopbaanbegeleiding
- Leren en studeren
- Psychisch en sociaal functioneren
- Preventieve gezondheidszorg
Voor het verder uitbouwen van onze zorgvisie baseren wij ons binnen de 4 begeleidingsdomeinen op het zorgcontinuüm dat uit 4 fasen bestaat. We bieden een uitgebreide basiszorg aan alle leerlingen maar voorzien ook verhoogde zorg voor wie het nodig heeft.
Brede basiszorg
De brede basiszorg bevindt zich in fase 0 van het zorgcontinuüm. Dat wil zeggen dat wij als school ons engageren om ons hiervoor permanent in te zetten voor alle kleuters.
Binnen onze brede basiszorg leggen we focus op welbevinden-betrokkenheid, opvolgen van onze kleuters, ouderbetrokkenheid en feedback naar kleuters.
Binnen onze brede basiszorg leggen we focus op welbevinden-betrokkenheid, opvolgen van onze kleuters, ouderbetrokkenheid en feedback naar kleuters.
Een kijkje binnen onze brede basiszorg:
- Open onthaal voor een open, liefdevolle en persoonlijke opstart van de dag
- Krachtige leeromgeving met motiverende taken: feedback geven aan kinderen en met hen reflecteren
- Inzetten op rijke onderwijskansen op de verschillende schoolse domeinen
- Welkomstdrink met infomoment en onze peuterkijkdagen doorheen de loop van het schooljaar
- Infoavond begin schooljaar waarbij we alle ouders verwachten
- Individuele oudercontacten waarbij we als school belangrijk vinden dat ouders betrokken zijn bij de evolutie van hun kleuter en bespreken wat goed gaat en waar nog ontwikkelkansen zijn …
- Onze “Thuis op school”-momenten, waarbij we ouders uitnodigen om bepaalde thema’s te bespreken en te beleven
- Belang van beweging voor de ontwikkeling
Verhoogde zorg
De verhoogde zorg bevindt zich in fase 1 van het zorgcontinuüm. De begeleiding wordt individueler naarmate de nood aan zorg stijgt.
We werken samen met leerkracht, zorgleerkracht, zorgcoördinator en ouders om het kind zo goed mogelijk te ondersteunen in hun specifieke onderwijsbehoeften.
We werken samen met leerkracht, zorgleerkracht, zorgcoördinator en ouders om het kind zo goed mogelijk te ondersteunen in hun specifieke onderwijsbehoeften.
De verhoogde zorg kan zowel op kind-, klas- als schoolniveau:
- Opstellen beloningssystemen
- Foto’s en picto’s als visuele ondersteuning voor kinderen
- Materialen fijne motoriek
- Stappenplannen opstellen
- Doelgerichte kindgesprekken, …
- We werken systematisch, planmatig en transparant samen
Wil je de zorgvisie in tekstvorm lezen? Klik hier.